Po referendum w Holandii- Quo Vadis, Ukraino?

Zapałowski

Rozmowa korespondenta rozgłośni Sputnik Leonida Sigana z politykiem, doktorem Andrzejem Zapałowskim.

—  A, więc, stało się. Holendrzy w referendum wypowiedzieli się przeciwko umowie stowarzyszeniowej Unii Europejskiej z Ukrainą. Jakie mogą być tego skutki?

— To jest tylko potwierdzenie tego, jakie jest autentyczne nastawienie starej Unii do integracji z Ukrainą. Ukraina nigdy nie miała szans na integrację, przy czym z wielu powodów. To, przede wszystkim, rozwój tego państwa, stan jego infrastruktury, potrzeby inwestycyjne. To też zagrożenie ze strony Ukrainy tanią produkcją rolniczą, która by spowodowała koniec rolnictwa niemieckiego i francuskiego. Te elementy wykluczały członkostwo Ukrainy w Unii. W tym kontekście to, co zrobili Holendrzy, jest tylko potwierdzeniem ogólnych tendencji. Dzisiejsza destabilizacja Ukrainy wskazuje na to, że przez najbliższe dekady to państwo nie ma jakichkolwiek szans, aby wstąpić do Unii Europejskiej. Referendum holenderskie wyraziło opinię, co prawda jednego kraju, ale tak naprawdę było one bardzo reprezentatywne dla wielu państw Europy.

—  Czy nie jest to też wyraz nieufność wobec unijnych elit?

— Na pewno. Ja uważam, że unijne elity już dawno bardzo odsunęły się od rzeczywistych problemów, które gnębią Unię Europejską, zarówno w kwestii gospodarczej jak i społecznej. Kroczą do celu, za którym nie podąża reszta społeczeństwa Unii. Społeczeństwo bardziej widzi Unię jako stowarzyszenie państw-ojczyzn narodowych, gdzie integracja europejska polegałaby na wspólnym rynku i pewnych wspólnych działaniach, a nie na tworzeniu jednego superpaństwa. To jest też sygnał bardzo wyraźny. Zapewne następnym wyraźnym sygnałem będzie wynik Marine Le Pen na wyborach prezydenckich za kilka miesięcy we Francji.

—  Wróćmy jednak do spraw ukraińskich. Czy wyniki referendum mogą jeszcze bardziej pogłębić kryzys gospodarczy i polityczny? Jednym słowem: „Quo Vadis, Ukraino?”.

— Proszę zwrócić uwagę, że Ukraina znalazła się w szarej strefie bezpieczeństwa. Ten sygnał z Holandii jeszcze bardziej wzmocni w społeczeństwie ukraińskim poczucie, że zostało pozostawione samemu sobie. Nie jest ono w jakiś związkach z Rosją, ani też nie ma istotnych szans na integrację z Unią. Jest w takim stanie „pomiędzy”.

Społeczeństwo ukraińskie będzie odczuwać, że majdan, przewrót, do którego doszło, nic nie zmienił. Wręcz odwrotnie, pod względem socjalnym społeczeństwo utraciło bardzo wiele, utraciło część terytorium państwa, zniszczona gospodarka, brak perspektyw na integrację z Unią. To może skutkować tym, że na przykład część Galicji, jak niektórzy nazywają zachodnią część Ukrainy, może próbować samodzielnie dryfować w kierunku do Unii poprzez próbę autonomii, czy tworzenia własnej państwowości. Jeśli tam społeczeństwo dojdzie do wniosku, że nie ma szans, żeby całą Ukrainę zintegrować z Unią, to może spróbować uczynić to ze swoją częścią. Ono może się na to zdecydować z powodu braku perspektywy europejskiej.

Czytaj więcej: http://pl.sputniknews.com/opinie/20160407/2491529/Quo-Vadis-Ukraino-Leonid-Sigan.html#ixzz458mrDtDZ

Reklamy

7 Komentarzy

Filed under Bez kategorii

7 responses to “Po referendum w Holandii- Quo Vadis, Ukraino?

  1. Pingback: Po referendum w Holandii- Quo Vadis, Ukraino? — WIERNI POLSCE SUWERENNEJ | Pekok Antylichwiarz

  2. zydozerca

    QUO VADIS UKRAINO POD BUTEM ŻYDOSTWA Z USA ?
    QUO VADIS USA POD BUTEM ŻYDOSTWA?

    USA=KRAJ 3 ŚWIATA
    Geert Mak -ŚLADAMI STEINBECKA.W poszukiwaniu Ameryki,2012
    tytuł oryg. REIZEN ZONDER JOHN.OP ZOEK NAAR AMERIKA

    str.347
    Za czasów republikańskiego prezydenta Eisenhowera biznes zapewniał 1/4 przychodów z podatku dochodowego,najbogatsi Amerykanie płacili nawet 90 % podatku.
    Te przychody państwa pozwoliły na budowę systemu autostrad międzystanowych,finansowanie ubezpieczeń społecznych i robót publicznych,wydatki militarne,finansowanie uniwersytetów i szkół,utrzymywanie dróg,mostów i parków narodowych oraz lot na księżyc /w Nevadzie.-sfilmowany przez Stanleya Kubricka/.
    Teraz wpływy z podatków mocno spadły /bogaci nie płacą,biedota musi zasuwać w kilku miejscach naraz na umowach okresowych lub jest trwale bezrobotna,klasa średnia popada w ruinę/.
    Tylko 2,4 % dochodu narodowego brutto przeznacza się na infrastrukturę-to mniej,niż połowa tego ,co Europa przeznacza na takie inwestycje,mniej niż 1/3 wydatków Chin.
    To nie jest tylko kwestia pieniędzy,to brak wyobraźni.
    Historyk Henry William Brands podsumowuje :
    W 1945 marzenia zbiorowe były ambitne,ale indywidualne- skromne.
    W 2010 /i po/ zbiorowe marzenia są skromne,ale indywidualne-ambitne.

    str.346
    Co do jakości infrastruktury-wg raportu Światowego Forum Ekonomicznego z 2010r. Stany Zjedn. zajmują 23 miejsce,między Hiszpanią a Chile.

    Korki wokół wielkich miast-gigantyczne ,1/3 ulic w miastach wymaga remontu,minimum 1 most na 9 „nie spełnia warunków technicznych”.
    Drogi wokół Los Angeles przypominają dziurawe/zużyte autostrady w krajach b.bloku wschodniego.
    Stare i zardzewiałe rury wodociągowe,pękające niespodziewanie i wzbijające fontanny wody.
    System wodociągów i kanalizacji znajduje się na samym dole listy problemów z infrastrukturą,którym poświęca się uwagę : Towarzystwo American Society of Civil Engineers ocenia go najniżej,na minus D przy skali ocen od A do F.
    „Opieramy się na systemie zbudowanym przez naszych pradziadków i nikt nie chce płacić za dziesiątki lat zaniedbań.”
    Coraz więcej miast oszczędza energię,1/3 lub nawet więcej latarni ulicznych nie działa.
    W telewizji pokazują strażaków z Los Angeles kwestujących na ulicach,żeby zebrać pieniądze na dalsze działanie.
    Coraz więcej dużych lotnisk znanych jest z notorycznych opóźnień:mają za mało kontrolerów ruchu,za małą pojemność,niewystarczająco inwestują.
    Na liście 10 najgorszych lotnisk na świecie ze strony biura podróży Frommers z 2012 r.,na 1 miejscu jest nowojorskie JFK,na 7 nowojorska La Guardia,na 8 Newark Liberty,na 10 Chicago Midway.
    W latach 1947-1957 zniknęła przynajmniej 1/3 wszystkich linii kolejowych.
    Odtąd używa się jeszcze najwyżej 10% olbrzymiej dawnej sieci pasażerskich linii kolejowych.Pociągi Amtrak używają tych samych starych linii kolejowych co pociągi towarowe,które nie jeżdżą szybciej niż 80 km na godzinę.
    Pociągi pasażerskie osiągają prędkość najwyżej 110 km/godz..Tory nie są przystosowane do większych prędkości.
    W Chinach w 2012 ma się zakończyć budowa 42 tras szybkiej kolei z prędkością co najmniej 300 km/na godzinę.
    Felietonista Thomas Friedman pisze :”Gdyby wszyscy Amerykanie mogli porównać dzisiaj luksusowy dworzec centralny w Berlinie z brudnym i zapuszczonym dworcem Penn Station w NY przysięgaliby,że to my przegraliśmy drugą wojnę światową”.
    Z dumnych miast przemysłowych Detroit i Buffalo pozostał cień.
    Na światowej liście prędkości łączy internetowych miasta amerykańskie zajmują uderzająco niskie miejsca -jako pierwsze na 57 miejscu po miastach Korei Płd.,Japonii,Chin,Europy Zach.- San Jose

    „PUBLIC POVERTY”=PUBLICZNA BIEDA -tak określił to zjawisko ekonomista John Kenneth Galbraith w The Affluent Society /Zamożne społeczeństwo/ w 1958 r.
    Opisał wycieczkę amerykańskiej rodziny w przyszłości:
    po miastach z drogami pełnymi dziur jadą nowoczesnym samochodem,mijają sterty śmieci,opuszczone budynki i zwisające zewsząd druty telefoniczne i elektryczne.
    Zatrzymują się na piknik nad zanieczyszczonym strumykiem i zajadają przysmaki z GMO/fast foodu.Zanim zapadną w drzemkę na dmuchanych materacach w nylonowym namiocie /tandetnym motelu pośród smrodu rozkładających się śmieci,może przez moment pomyślą o dziwnej nierówności…. i Czy rzeczywiście Ameryka jest tak wspaniała?

    Większość ekonomistów jest zdania,że państwo wcześniej czy później wpadnie w poważne kłopoty,jeżeli dług publiczny przekroczy 90% dochodu narodowego brutto.Taki kraj musi włożyć mnóstwo energii w spłacanie pożyczek i odsetek,nie ma wielu możliwości rozwoju i modernizacji.
    Ameryka zbliża się do punktu krytycznego .

    Polubienie

  3. Chutor

    Pieklo nie zna wiekszej furii niz takiej jak kobiety po odrzuceniu jej milosnych zalotow.

    Czy furia pochodzi z ubolalego serca czy z innych powodow nie jest az tak istotne, wazniejsze aby puscic te energie w maliny.

    Warto sie z tym zapoznac poniewaz Polakom brakuje wyobrazni jak mozna jednym kamieniem ubic kilka ptic; wiec zachodzace wydarzenia o takim charakterze sa bardzao poczajace tak, ze ktos moze je nasladowac a nawet ulepszyc.

    Przyjrzyjmy sie tym zabieganym politykom patrzacym w przyszlosc, juz owijaja sie w polskie flagi, pewnie jedwabne koszule im nie wystarczaja.

    Polskie hrabstwo/grabstwo dokopuje sie swoich kresowych korzeni – czy to tylko krecia robota, a skadze to duch przodkow ich wzywa na Wschod by odzyskac dziedziczne latyfundia. I niby dlaczego je odrzucac jezeli ktos musi wejsc w buty pomordowanych tam Polakow. Dorabianie sobie rodowodow to nie jest az tak trudne zwlaszcza gdy weryfikacyjne trybunaly przy okraglych stolach to sami swoi.
    I dochodzimy do nastepnego golabka lecacego do gabka. Znowu polskie pany na Ukrainie;c zas by lewy banderowski sektor i na Wschodzie i Polsce sie z tym rozprawil. Ostatecznie juz jest sporo Ukraincow w Polsce w poborowym wieku wiec warto im przypomniec, ze Lachow nalezy rezac. Do pomocy moga im przyjsc rowniez muzulmanskie watachy z Niemiec,
    rowniez poborowcy.
    No i wreszcie dochodzimy do czegos pozytywnego, dzieje sie wlasnie tak jak w chinskim przeklenstwie: obys zyl w ciekawych czasach.

    Polubienie

  4. partyzant

    holenderskie referendum

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s