Mierzeja Wiślana: awantura geograficzna – na złość Rosji

Polski Sejm zaakceptował sporny projekt, którego koszty wynoszą 220 mln dolarów. Warszawa gotowa jest do wykopania kanału przez rezerwat przyrody Mierzei Wiślanej, aby połączyć Elbląg z morzem – pozwoli to statkom nie zawijać do rosyjskich akwenów terytorialnych. Długość kanału ma przekraczać kilometr, a głębokość sięgać będzie pięciu metrów.

Ekolodzy i specjaliści, w tym także z Unii Europejskiej, nazywają budowę kanału szkodliwą awanturą, która wyrządzi olbrzymie szkody systemowi ekologicznemu rezerwatów przyrody. Jednakże prezydent Andrzej Duda już podpisał dekret w sprawie rozpoczęcia budowy nowej trasy wodnej. Prace mają być rozpoczęte w przyszłym roku.

„Celowość gospodarcza polskiego projektu jest znikomo mała” — uważa pełniący tymczasowo obowiązki gubernatora obwodu kaliningradzkiego Anton Alichanow.

Naszym zdaniem jest to inicjatywa o charakterze wyłącznie politycznym, ewentualnie posiadająca nawet jakieś podwójne podłoże — wojskowe czy geostrategiczne.

Oficjalnie poruszaliśmy tę sprawę podczas posiedzenia rady rosyjsko-polskiej, jednak koledzy nie powiedzieli nam nic oprócz tego, że przed 2022 rokiem strona polska zamierza ten kanał zbudować. Chociaż istnieje kilka oficjalnych dokumentów międzynarodowych, w tym także zawartych w ramach Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku HELCOM, gdzie zanotowane są zobowiązania wszystkich sygnatariuszy tego dokumentu co do konieczności prowadzenia konsultacji, dodatkowego zawiadomienia i uzgodnienia. Żadnego uzgodnienia czy zawiadomienia z polskiej strony nie było.

U nas podczas ostatniego posiedzenia rady ekologicznej przy rządzie obwodu kaliningradzkiego zapadła decyzja odnośnie powołania specjalnej grupy, w której skład weszło siedemnastu specjalistów: a są to ekolodzy, ichtiolodzy, oceanolodzy i inni — której zadaniem jest ocena konsekwencji tego przedsięwzięcia dla naszego systemu ekologicznego. Na podstawie wyników tej analizy będziemy przygotowywać interpelację do rządu Federacji Rosyjskiej o wezwanie Polaków do respektowania konwencji międzynarodowych, podjętych przez nich zobowiązań odnośnie ochrony Bałtyku.

Ponadto, kanał przez mierzeję Wiślaną może wyrządzić szkody nie tylko ekologii Zatoki Kaliningradzkiej, lecz również gospodarce obwodu. Woda w naszej zatoce jest bardziej słodka, jest tam oddzielny system ekologiczny, dość poważnie traktujemy rozwój aktywnego rybołówstwa w strefie przybrzeżnej. Jest to branża dotowana i w ostatnich latach rozwijała się bardzo dobrze. Dla naszych rybaków to także może stać się szkodliwym czynnikiem, jeśli zasolenie wody będzie w jakiś sposób się zmieniać. Możemy ponieść przez to również straty gospodarcze — wyjaśnił Anton Alichanow.

Jak oceniają sytuację mieszkańcy regionu, przez który ma przebiegać kanał? Mieszkańcy Elbląga cieszą się z tego, gdyż duży port będzie dobrym bodźcem sprzyjającym rozwojowi gospodarczemu miasta. Natomiast w Krynicy Morskiej nie ukrywa się obaw, że ten popularny teren uzdrowiskowy straci swoją atrakcyjność. Niezależny polski dziennikarz Tomasz Omański ma swoje podejście do problemu:

— Ja nie jestem pewien, czy akurat wszyscy w Elblągu cieszą się. O ile wiem, wielu mieszkańców Elbląga puka się w głowę. Powiedzmy sobie: Polacy są podzieleni zarówno pod tym względem, jak i pod wieloma innymi. Największa grupa to ci, którym jest w ogóle wszystko jedno. Dwie pomniejsze grupy wyglądają tak: jedna grupa jest za tym, żeby się uniezależnić od Putina i przekopać tę Mierzeję, a druga twierdzi, że jest to ekonomiczny absurd. Wydaje mi się, że mamy do czynienia z pewnymi aspektami militarnymi.

— Co Pana zdaniem ma to znaczyć?

— Mam na myśli po pierwsze to, że oficjalnie, jak podają polskie media, w Elblągu ma stacjonować dowództwo wojsk NATO na tzw. Wschodniej Flance. Nie jest to żadną tajemnicą, że wojska amerykańskie są obecne w tym regionie — w Orzyszu na Mazurach w odległości 130 km od granicy z obwodem kaliningradzkim, no i w Elblągu również będą stacjonować Amerykanie.

Być może wcale nie o lotniskowce chodzi, lecz o jakieś lżejsze wojskowe jednostki pływające. I samo wyjście z Elbląga bezpośrednio do morza jest ważne.

Taki wniosek nasuwa się sam przez się dlatego, że jeżeli widzimy, że aspekt ekonomiczny nie ma tu absolutnie żadnego sensu, i o tym rząd w Warszawie wie, zdaje sobie z tego sprawę, a więc można zadać sobie pytanie: A w jakim celu ten projekt jest w tak błyskawicznym tempie i z taką determinacją dalej realizowany?

za:https://pl.sputniknews.com/opinie/201704215299060-mierzeja-wislana-elblag-polska-sputnik-rosja/

Advertisements

27 komentarzy

Filed under Bez kategorii

27 responses to “Mierzeja Wiślana: awantura geograficzna – na złość Rosji

  1. Metro

    „Długość kanału ma przekraczać kilometr, a głębokość sięgać będzie pięciu metrów.”

    ALE CYRK!

    1. Transport wodny w Polsce, żeglowność rzek, po prostu nie istnieje. Parę lat temu nazad w lipcu udało mi się przepłynąć kajakiem Wisłę od Warszawy do Nowego Dworu Mazowieckiego/Modlina (ujście Bugu i Narwi). Przed spotkaniem z Narwią i Bugien jest jeden odcinek, kiedy musiałem wyjść z kajaka w celu ochrony dna mojej jednostki pływającej. W tym miejscu rzekę da się przejść mocząc, co najwyżej, kolana i uda (krocze pozostanie suche). Mówię o najwięszej rzece w Polsce poniżej stolicy!

    2. Głębokość kanału 5 metrów nie ma żadnego znaczenia gospodarczego. Tam będą pływać kutry, ewentualnie barki i podobne jednostki pływające.

    3. Czy jakiś statek marynarki wojennej jest w stanie przepłynąć tak płytki kanał? Pewnie chodzi o zrobienie na złość Ruskim i zabezpieczenie przejścia dla poduszkowców Wielkiego Szatana.

    Polubione przez 1 osoba

    • Ad2 Zapomniałeś o kajakach! 😉
      Ad3 Możliwe, pewnie chodzi też o wywalenie publicznych pieniędzy na projekt bez większego sensu i znaczenia. Znaczenie to on będzie miał wyłącznie polityczne, bo gospodarcze raczej niewielkie. Przy okazji zarobią na tym kombinatorzy i biznesmeny powiązani z kołami rządzącymi, a i rozgłosi się na całą Polskę kolejne „wielkie” osiągnięcie gospodarcze „dobrej zmiany”.

      Lubię to

      • Fredo

        Mój dziadek pracował ponad 40 lat w melioracji wodnej . Przed śmiercią powtarzał że w tej chwili jest tam niesamowita tępota . Starzy fachowcy wykształceni w PRL naprawdę pracowici chodzący całymi dniami z niwelatorami wymierają a młodzi jak to mój dziadek mawiał ” Pokończyli jakieś ochrony środowiska najprostszej rzeczy nie potrafią zrobić pojęcia o niczym nie mają a zaniwelowanie kawałka terenu za pomocą niwelatora to dla nich kosmos ” .
        ” To wszystko co teraz jest mosty itp pamięta czasy Gomułki i do dziś funkcjonuje i jest naprawdę solidne „.

        Polubione przez 1 osoba

  2. Metro

    „Polski Sejm zaakceptował sporny projekt, którego koszty wynoszą 220 mln dolarów.”

    Pomijam walutę, w której liczą wydatki.

    Rząd tych pieniędzy nie ma, będzie pożyczał. Na wojnę banki pożyczą PiSraelitom pieniądze.

    Pożyczą na budowę absurdalnego kanału czy na rakiety, których właśnie pozbywa się Wielki Szatan. Polska kupi rakiety aby dofinansować amerykańskie koncerny zbrojeniowe.

    Podobno polskie wojsko używa teraz czołgów, których pozbył się Wermacht. Niby nic dziwnego, prawie wszyscy jeździmy używanymi samochodami z Niemiec. Tak samo z czołgami. Nazywa się to Grossraumwirtschaft czy jakoś tak.

    Niemieckie czołgi porzebują niemieckiej amunicji. Jeden wojak mówił, że standardowa niemiecka amunicja Wermachtu sprzedawana Polakom nie przebija pancerzy rosyjskich czołgów T-90. Do walki z nowoczesnymi czołgami potrzebna jest nowoczesna amunicja. Taką ma Wermacht ale już nie Wojsko Polskie.

    ALE CYRK!

    Polubione przez 1 osoba

  3. leliwa

    Może to początek budowy tajnego kanału do stoczni radomskiej ?

    Lubię to

  4. ninanonimowa

    ———–w imieniu ludzkości KANALIA MÓWI !!!

    Lubię to

  5. Pierwotnie kanał był projektowany w miejscowości Skowronki. Zarzucono przekop w tym najwęższym miejscu, ponieważ właścicielami działek byli mieszkający tam ludzi. Natomiast przekop w Nowym Świecie wybrano w miejscu, w którym wcześniej działki należały do państwa – teraz ta ziemia ma już właścicieli, pytanie tylko jakiej są oni narodowości i czy mają adres zamieszkania na Mierzei Wiślanej. – W żydowskiej IIIRP interes „państwa” pokrywa się z interesem prywatnym – sukces żydowskiego kapitalizmu.

    Lubię to

    • Metro

      Pominęliśmy tutaj jeszcze jeden aspekt – GOSPODARCZY.

      PiSlamiści mówią że kopią kanał dla ułatwienia żeglugi. Przypuśćmy, że przyjmujemy ten argument za poważny.

      Ile barek/kutrów przypływa teraz do Elbląga miesięcznie/rocznie? Co one przywożą i skąd?

      Czy rzeczywiście Rosjanie blokują żeglugę? Jeśli tak – z jakich powodów?

      Co chcemy jeszcze transportować do/z Elbląga drogą morską? Czy Elbląg potrzebuje takiego połączenia morskiego? Co tam będą wozić?

      Patrzę na mapę. Nie wiem, czy jakiekolwiek zakłady przemysłowe pozostały w Elblągu. Jeśli chodzi o dowóz towarów do Kerfura i Biedronki, to transport drogą morską prowadzi do Rotterdamu czy Hamburga, a potem ciężarówkami. Statkom oceanicznym nie opłaca się przepływać płytkich Cieśnin Duńskich. Połączenie Elbląga do autostrady i tak wiedzie przez Gdańsk. Nie wiem czy rola gospodarcza Elbląga jest więcej niż znikoma.

      ZWYKŁY CYRK

      Lubię to

  6. Kojak

    Niestety nie na zlosc tylko w odpowiedzi na bandycko -kryminalna dzialalnosc rosyjskich bydlakow ! Tak trzeba to nazwac ! Oni przeciez chamy uniemozliaja normalna zegluge !!!
    Taka jest brutalna prawda !Trzeba ja nazwac po imieniu i nie ma co tu kuglowac !!!

    Lubię to

    • „Obatelu” Kojak

      Jeśli mamy już mówić o „bandycko -kryminalnej działalności” to na pewno jest nią działalność władz żydowskiego reżimu IIIRP zarówno wobec Polaków jak i wobec Rosji, a wszystko czynione w międzynarodowym interesie żydostwa z USA i Izraela.

      Lubię to

    • stycznik 400V

      Niema to jak być pożytecznym idiotą, co nie?

      Lubię to

    • Fredo

      Kojak dziś sobota weż sobie od mamusi 5 PLN pójdż do carefour kup sobie lizaka Kojaka poliż trochę i wsadż sobie go w twoją durnowatą śmierdzącą syjonizmem dupę . Taka moja rada dupku i spier….. z WPS albo z takimi tekstami do pejsatej Republiki bądż niezależnej kto wie może cię na praktyce tam zatrudnią i będziesz robił wywiady z doktorami i profesorami żydami ćwierćmóżgu .Wywalać ten syf bo tylko robią szambo na WPS .

      Lubię to

  7. ninanonimowa

    ————FANTASTYCZNE WYSTĄPIENIE Pana Ziemby -SEJM-

    Lubię to

  8. dziobak

    Przekopanie tego kanału ma sens i to niezależnie od jego parametrów ani też bez względu na tzw. szkody ekologiczne. To należało zrobić za Gierka jeszcze.

    Lubię to

  9. Edward.

    Poprawna pisownia – idz mnie stad.

    Polubione przez 1 osoba

    • Wiem, celowo jednak przekręciłem. 😉

      Lubię to

      • Fredo

        Przecież wiadomo że tak inteligentny człowiek dorównujący inteligencją Kaz czy Opolczykowi ( duża litera z szacunku i nie poprawiać proszę ) napisał tak celowo i dla jajeczek ale nie szanowny Edward musiał się zabawiać w brodziatego Bralczyka czy tego drugiego co to tak pierd…. w tych swoich programach że bez piwka nie rozbierjosz o co chodzi .

        Lubię to

  10. Edward.

    Ty fredro zamknij ryja – ty jestes tak tepy ze szkoda czasu na ciebie
    poswiecac.Nie popisuj sie bo oberwiesz wiecej.

    Lubię to

  11. dziobak

    Tam, gdzie można stworzyć jakiś niewielki nawet element niezależności od Rosji—tam należy to robić i go realizować. Na wszelki wypadek. Bo czeka nas wielkie uzależnienie od Rosji i to na całe stulecie może a będzie ono w kwestiach podstawowych. Dlatego należy dbać o pewne marginesy, które akurat są 3-cio rzędne i ruskich nie będą denerwować a dla nas będą namiastką psychologiczną niezależności (przy okazji dla ogłupionego ludu będzie to wentyl bezpieczeństwa.). Ten kanał świetnie się do tego nadaje.
    Takie małe głupotki wolnościowe są bardzo ważne i w całości nawet coś tam dają. Dają gospodarczo. W okresie wczesnej komuny nie wolno było robić punktów repasacji pończoch ( i nosić kolorowych skarpetek bo Rosja nie pozwalała).
    A należało załatwić z Chruszczowem i dać narodowi–niech se ma na zdrowie.
    Rozumiecie, taka mała finlandyzacja w stylu niezależności…………
    Polskiego samochodu –nie wolno. A należało dać, akurat gówno to szkodziło polityce i doktrynie. To były błędy , bo może się Rosja pogniewać. Więc teraz ja bym dał ludziom ten kanał, niech se małe statki płyną. Strata dla Rosji żadna, a jaka radocha dla tramtadracji. Warto by było poprosić o zgodę ruskich na ten przekop. Niech se mają paliaczki na zdrowie.

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s